Over het algemeen kun je zeggen dat je op het hbo wordt voorbereid op de beroepspraktijk. Je verwerft de kennis en vaardigheden om met het recht aan de slag te gaan en je loopt stage. Uiteindelijk kun je gaan werken als ondersteunend juridisch medewerker.

Op de universiteit leer je het recht niet alleen toepassen, maar vooral ook hoe je in complexe cases hoofd- van bijzaken kunt onderscheiden zodat je de situatie goed leert overzien, in perspectief kunt plaatsen en kunt analyseren. Met deze kennis los je problemen makkelijker op. Vooral in de master is kritisch en analytisch leren denken een belangrijk onderdeel; een vaardigheid die je nodig hebt om het ambt van advocaat, rechter of notaris te kunnen uitoefenen. Je hebt dan ook alleen toegang tot deze beroepen na een juridische master aan de universiteit (hiermee verkrijg je civiel effect).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hbo is hoger beroepsonderwijs en een universiteit een wel een stapje hoger. Op een HBO leer je algemeen recht te begrijpen en te behandelen. Op een universiteit word je voorbereid op een functie als advocaat of te wel meester in de rechte.
12 jaar geleden
Er zijn natuurlijk heel veel verschillen zoals hierboven ook al genoemd.

De meest opvallende:

Met een universitaire studie in de Rechten met je "Togaberoepen" uitoefenen.

Met HBO Rechten niet.

Toegevoegd na 39 seconden:
Met een universitaire studie in de Rechten MAG je "Togaberoepen" uitoefenen.