Kan je je Voornaam en je Achternaam veranderen ?

kan je je voornaam veranderen maar ook je achternaam veranderen (dus allebei)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat kan.
De makkelijkste manier om je voornaam te veranderen is om dat gewoon te zeggen tegen iedereen.
Als je je achternaam wilt veranderen moet je naar http://www.justis.nl/Producten/naamswijziging/achternaamwijzigen/ gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste manier is een wijziging van je roepnaam, dat is in praktijk geen wijziging aangezien je roepnaam nergens officieel is vastgelegd. Ik denk dat de vraag ging over het wijzigen van je officiele voor- en achternaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft je eigen naam toch niet te veranderen?
Als je geroepen wordt met je roepnaam die je zelf hebt verzonnen dan vergeten de mensen je echte naam en dan heb jij (zogezegd) je naam veranderd! dus.....
En ik wil ook geen Iris heten maar Sherilyn of Gwendolyn welke naam is het mooiste?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben hier laatst nog een draadje over gehad: iemand die het absoluut niet voldoende vond om haar roepnaam te veranderen.

Andere antwoorden (1)

Wilt u uw voornaam of achternaam wijzigen? Dan kunt u dit verzoek niet bij de gemeente indienen. De procedures voor het wijzigen van de voornaam en de achternaam verschillen van elkaar.

VOORNAAM WIJZIGEN
Een verzoek tot het wijzigen van uw voornaam dient u in bij de rechtbank. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. De rechtbank beslist over uw verzoek. Wijst de rechtbank het verzoek af, dan kunt hiertegen in hoger beroep.

ACHTERNAAM WIJZIGEN
Een verzoek tot het wijzigen van uw achternaam moet u richten aan de koning (per adres van ministerie van Justitie). Meer informatie over de procedure vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergeet het belangrijkste: het kost een hele hoop geld!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar dat was de vraag niet, wel bedankt voor de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor dat kan allebei, je voornaam mag je trouwens zonder tussenkomst van de rechter ook veranderen, je mag jezelf noemen zoals je zelf wilt. Alleen als je het op papier ook wil laten veranderen, of als het om je voornamen gaat, zoals doopnamen, dan moet het via de rechter.