Waarom is er zo weinig ruimte vrij als ik een partitie aan wil maken?

Ik heb zojuist windows geheel opnieuw geinstalleerd, en wil (om bestand verlies te voorkomen) de c: schijf alleen voor windows gebruiken, dus wil ik partities aanmaken.
Maar nu is het probleem dit:
Ik heb 900GB vrij opmijn C: schijf maar als ik een paartitie aan wil maken geeft hij dat er maar 450GB vrij is om de C: te verkleinen (terwijl er maar niet eens voor 30gb op de c schijf staat)

ik wil graag maar 50GB vrij laten op mijn C schijf.
Weet iemand hoe ik hiervoor kan zorgen dat dat mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat had je tijdens de installatie het beste kunnen regelen. Als je HDD beschadigt raakt, zijn gewoon alle partities vaak niet meer in te lezen. Het is een vals gevoel van veiligheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verhaal is wat onduidelijk. Hoe groot is je harde schijf in totaal?
Voor een partitie met Windows en programma's is zo'n 20 Gb vaak genoeg. De rest kan je in een andere partitie aanmaken. Dat doe ik ook, en met 20 Gb hou ik nog veel ruimte over. De andere partitie kan je gebruiken voor bv mp3's, foto's, downloads, spelletjes en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De groote van mijn schijf is 1000 GB (1 TB)
ik had hiervoor dat mijn PC hard locked/freezed zelfs tijdens het opstarten dus ik moest alles opnieuw installeren en om voor dit op te lossen.
Een vriend van me zei dat ik partities aan moest maken zodat ik alleen de partitie voor windows hoef te formatteren als dit weer gebeurd en dus niet mijn bestanden verliest (als het plotseling weer gebeurd en ik niet meer bij mn bestanden kan)
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat je vriend zegt klopt wel, maar je loopt zo nog steeds een risico als je harde schijf kapot zou gaan. Wat je ook zou kunnen doen is een externe schijf kopen van 1 TB. Eens per zoveel tijd maak je een image (letterlijke kopie van ALLES, inclusief alle opstartgegevens en dergelijke) van je interne schijf op je externe schijf. Mocht de zaak weer crashen, dan kun je het systeem terugzetten vanaf de externe schijf (heb je wel een opstart-DVD voor nodig, maar de meeste imaging-programma's maken die voor je). Dan hoef je Windows niet te installeren, en alle andere programma's ook niet. Je bent alleen alles kwijt wat je hebt gemaakt of veranderd sinds de laatste keer dat je een backup maakte op de externe schijf. Maar je hebt wel Windows zelf terug (zonder opnieuw te hoeven installeren), alle programma's (zonder die opnieuw te hoeven installeren - dat moet je wel doen als je Windows opnieuw installeert zoals jouw vriend adviseert), alle instellingen van Windows, alle instellingen van alle programma's, en natuurlijk al je eigen gegevens. Ik gebruik zelf die methode. Ik heb mijn schijf verdeeld in partities, maar ik maak een back-up door de hele schijf naar een externe schijf te kopiëren (image). Als er iets gebeurt, kopieer ik de externe schijf naar de interne schijf. Daarmee zijn al mijn partities, mijn Windows, mijn geïnstalleerde programma's, alle instellingen, en al mijn bestanden hersteld. Ik heb dit ooit nodig gehad toen mijn harde schijf crashte. Nieuwe interne schijf besteld, oude eruit geschroefd en nieuwe (lege, ongeformatteerde) erin, externe harde schijf kopiëren naar de nieuwe interne schijf, herstarten - en alles was er weer.

Het beste antwoord

Het probleem ligt in het bestandssysteem, NTFS. NTFS zet precies halverwege de partitie (jawel, je hebt een partitie: jouw hele schijf bestaat nu uit één grote, schijfvullende partitie) een aantal interne administratiebestanden (die normaal gesproken onzichtbaar zijn). Bij het verkleinen van de partitie kunnen die interne administratiebestanden niet worden verwijderd. Omdat ze in het midden van de partitie staan, kan de bestaande partitie dus niet kleiner worden dan de helft van de oorspronkelijke afmeting (waarna die interne administratiebestanden aan het einde van de partitie zullen staan).

De oplossing is: EERST partities maken, DAN PAS Windows installeren.

Stel dat jij 100 GB wilt reserveren voor Windows (de huidige 30 GB plus de 50 GB die je vrij wilt laten, plus 20 GB voor eventuele toekomstige dingen), dan moet je dus eerst een partitie maken van 100 GB, en een partitie die de rest van je schijf beslaat. Beide partities zullen nog steeds die interne administratiebestanden bevatten (dat kan niet anders), maar daar heb je nu geen last van, omdat je de partities meteen aaanmaakt zoals je ze wilt hebben, en je ze dus niet achteraf hoeft te verkleinen.

Pas daarna installeer je Windows.

Dat doe je door Windows opnieuw te installeren. Maar helemaal aan het begin van de installatie kies je voor de optie om de schijf in te delen. Daar maak je de gewenste partities. Vervolgens moet je natuurlijk nog even kiezen op welke van de partities je Windows wilt installeren, en daarna gaat alles zoals je gewend bent.

Toegevoegd na 1 minuut:

Er zijn ook wel herpartitioneringstools die de truc wel kunnen doen. Die kunnen die interne administratiebestanden wél verplaatsen. Maar aangezien je schrijft dat je Windows zojuist hebt geïnstalleerd, heb je nog niet veel andere dingen geïnstalleerd en nog geen prachtig mooie instellingen gedaan.

In dat geval is het domweg handiger (en veiliger) om gewoon opnieuw te beginnen met de installatie.

Bij het opnieuw installeren kun je te werk gaan zoals ik hierboven heb beschreven.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is precies wat ik wilde weten en meer, bedankt voor de snelle reactie.